19/03/2013

De cabine in de nieuwe Volvo FM - een aantrekkelijke werkomgeving met een functioneel ontwerp

De cabine van de nieuwe Volvo FM is ontwikkeld met een sterke nadruk op de dagelijkse werkomstandigheden voor de chauffeurs. Het resultaat is een efficiënte, ergonomisch correcte en veilige werkplek die wordt gekenmerkt door een eigentijds ontwerp en waar alle benodigde functies zich binnen handbereik bevinden.

De cabine staat laag op het chassis, met een gemakkelijke instap met twee treden en beter zicht voor de chauffeur. Door het donkere gedeelte meteen onder de voorruit wordt de lage verschijning van de truck nog sterker benadrukt.

Net als bij de FH is het klassieke Volvo Iron Mark verplaatst naar een nieuwe positie onder de voorruit.

"De cabine heeft een modern uiterlijk met een sterke Volvo-identiteit. De cabine maakt een lagere, nuchtere indruk. De naar achteren aflopende, lichtjes afgeronde hoeken stralen aerodynamische efficiency uit. De nieuwe FM mengt zich op een zeer aantrekkelijke manier in het overige verkeer", zo zegt Rikard Orell, Design Director bij Volvo Trucks.

Het bovenste gedeelte van het cabinefront is uit één stuk gemaakt dat gemakkelijk kan worden geopend. In het front is een praktische handgreep ingebouwd. Het onderste deel van de grille kan worden uitgeklapt als een brede opstap, wat bijvoorbeeld handig is bij het schoonmaken van de voorruit.

De cabine is gemaakt van hoogwaardig staal en getest onder de strengste veiligheidsnormen ter wereld om topkwaliteit en een zo veilig mogelijke werkomgeving te garanderen.

Nieuwe koplampen

De nieuwe koplampen met hun unieke lijnen benadrukken de familiebanden met de nieuwe Volvo FH. Hun prestaties zijn zowel voor dim- als voor grootlicht verbeterd. Het onderhoud is veel eenvoudiger omdat alle koplampfuncties, waaronder de richtingaanwijzers en de opvallende hoekige dagrijverlichting, in dezelfde eenheid zijn ingebouwd.

De klant kan de koplampefficiency verder verbeteren door actieve Bi-Xenon koplampen te specificeren, die beter zicht in het donker leveren doordat de luchtbundels meedraaien in de richting waarin de truck rijdt.

Comfortabele en gebruikersvriendelijke werkplek

De chauffeur beschikt over een comfortabeler en ergonomisch ontworpen werkplek door een geheel nieuw dashboard en een aantal nieuwe voorzieningen in de cabine.

"Het doel is een werkklimaat te creëren dat de klant helpt om de beste chauffeurs aan te trekken. De chauffeurs krijgen de beschikking over een duidelijk ingedeelde en logische werkomgeving met alle knoppen, bedieningen en functies binnen handbereik", licht Ulf Andreasson toe, chef cabineontwikkeling bij Volvo Trucks.

De nieuwe stoel kan vier graden extra naar voren worden gekanteld en de rugleuning is nu 10 millimeter dunner. Daardoor kan de stoel beter worden afgesteld en kunnen met name lange chauffeurs een betere rijpositie kiezen.

Het nieuwe stoelontwerp heeft ook betere lenden- en zijsteunen en er is meer beenruimte doordat de contactsleutel naar het instrumentenpaneel is verplaatst.

Goed zicht op instrumentenpaneel

Het nieuwe instrumentenpaneel is naar de chauffeur gericht en alle knoppen en bedieningselementen zijn goed zichtbaar en binnen handbereik geplaatst. Het stuur heeft ingebouwde knoppen voor diverse functies, als cruisecontrol, audio, telefoon, Dynafleet en navigatie.

Vanaf nu  is de optie voor het bedienen van de I-Shift-transmissie via vier knoppen in plaats van via de conventionele schakelpook aan de zetel beschikbaar .

Het instrumentenpaneel biedt ook een aantal slimme opbergvakken.

"Het basisidee is dat er voldoende opbergruimte is om het werk van de chauffeur te vergemakkelijken. Documenten, vrachtpapieren, magneetkaarten  en persoonlijke eigendommen - alles krijgt een eigen speciaal ontworpen plek", legt Ulf Andreasson uit.

Veiliger rijden

De nieuwe Volvo FM kan verder worden voorzien van het chauffeurhulpsysteem Forward Collision Warning dat werkt met radar en camera´s.

"Dit systeem geeft de chauffeur eerst een waarschuwing en in de meeste gevallen is dit genoeg om een ernstig ongeluk te voorkomen", verklaart Carl Johan Almqvist, Traffic and Product Safety Director bij Volvo Trucks.

De onderrijbeveiliging aan de voorkant heeft een lichtgewicht structuur die is ontworpen om een groot deel van de impact te absorberen, mocht zich een botsing voordoen met een lichter voertuig.

Afstandsbediening voor eenvoudig laden en lossen

De Volvo FM kan worden gespecificeerd met een Work Remote  die het werk van de chauffeur ook buiten de cabine gemakkelijker maakt.

"Met onze draadloze afstandsbediening ziet de chauffeur meteen het gewicht van de lading en hoe deze over het laadplatform is verdeeld. De afstandsbediening maakt het ook mogelijk om een aantal taken uit te voeren zonder dat de chauffeur steeds in en uit de cabine moet klimmen", zegt Samuel Nerdal, Product Manager Electrical and Electronics bij Volvo Trucks.

Afstandsbediening via een nieuwe app op de mobiele telefoon

Een andere handige nieuwe voorziening voor chauffeurs is de mobiele app ´My Truck´, waarmee een aantal truckfuncties vanaf een willekeurige locatie kunnen worden ingesteld en gecontroleerd. De app omvat de volgende voorzieningen:

• Op afstand inschakelen van de verwarming. Als de truck is voorzien van een standkachel , kan deze via de app rechtstreeks worden gestart of met de timer worden geprogrammeerd.
  • Een ´instrumentenpaneel´ dat de chauffeur toegang geeft tot allerlei informatie: actueel peil van diesel, AdBlue, motorolie, koelvloeistof en ruitenwisservloeistof en de status van de accu en diverse lampen.
  • Informatie of de portieren van de truck wel of niet vergrendeld zijn.
  • Alarmstatus. Als het alarm is geactiveerd, wordt de chauffeur gewaarschuwd via zijn of haar mobiele telefoon.

De productie van de nieuwe Volvo FM voor Europese klanten gaat in september 2013 van start. Bekijk de film over de nieuwe Volvo FM op http://www.youtube.com/user/VolvoTrucks.

New Volvo FM image/pjpeg 855,5 KB
New Volvo FM image/pjpeg 621,6 KB