19/03/2013

De nieuwe Volvo FM - de ideale allroundspeler in de Volvo Trucks-reeks

Volvo Trucks presenteert nu de nieuwe Volvo FM. De FM biedt flexibiliteit en transportefficiency van topklasse en voldoet aan de wensen van de meeste klanten. Tot de nieuwe voorzieningen behoort een verbeterde cabine en het baanbrekende Volvo Dynamic Steering-systeem dat de eersteklas rijeigenschappen van de truck nog verder verbetert.

"De nieuwe Volvo FM kan eenvoudig worden aangepast aan individuele wensen. In de voetbalsport zou je zeggen dat de FM een allroundspeler van onschatbare waarde is die continu uitstekende prestaties levert wanneer dat nodig is", zegt Claes Nilsson, President van Volvo Trucks. Hij voegt eraan toe:

"Volvo Dynamic Steering is een technische innovatie van wereldformaat. Dit is in alle bedrijfsomstandigheden een voordeel voor de truckchauffeur doordat een veiliger, comfortabeler en prettiger werkomgeving ontstaat.

Op de snelweg geeft het dynamische stuursysteem uitzonderlijke richtingsstabiliteit. Zelfs bij lage snelheden is manoeuvreren met een zwaarbeladen truck zo eenvoudig dat het sturen moeiteloos gaat.

Uitstekende rijervaring

De verbeterde ophanging is een andere upgrade die bijdraagt tot uitstekende rijeigenschappen.

"De rijervaring die de nieuwe Volvo FM levert, profiteert van onze laatste innovaties. Het rijden op de weg verloopt vloeiender, met een betere rolstabiliteit. Het I-See-systeem, dat het dieselverbruik met wel vijf procent kan verminderen, is nu ook leverbaar op de FM", aldus Claes Nilsson.

Flexibel en efficiënt

Lager gewicht, nieuwe asconfiguraties, verhoogde chassisflexibiliteit en zeer duidelijke interfaces voor carrosseriebouwers: alles is erop gericht om de perfecte truck voor de taak samen te stellen.

Hoge productkwaliteit in combinatie met de optie van geavanceerde telematica waarmee een aantal onderdelen in de gaten wordt gehouden, betekent dat Volvo Trucks de truckeigenaar een maximale beschikbaarheid kan garanderen.

De Volvo FM is productief en zuinig voor de klant en biedt tegelijk aan de chauffeur een compleet nieuwe werkomgeving.

De chauffeur overal centraal

Bij de vormgeving voor de cabine is steeds aan de chauffeur geacht. Het resultaat is een efficiënte, ergonomische en veilige werkplaats met meer ruimte voor de chauffeur en meer opbergcapaciteit dan voorheen.

Een andere nieuwe voorziening is de mobiele app ´My Truck´ die de chauffeur kan downloaden en waarmee een aantal truckfuncties kunnen worden ingesteld en gecontroleerd.

De nieuwe Volvo FM wordt geïntroduceerd met een uitgebreide reeks 11- en 13-liter motoren die voldoen aan de eisen voor Euro 6 die op 31/12/2013  van kracht worden.

De Volvo FM wordt voor de eerste keer gepresenteerd op de show voor commerciële voertuigen in Birmingham in april 2013. De productie voor Europese klanten gaat van start in september 2013.

Bekijk de film over de nieuwe Volvo FM op http://www.youtube.com/user/VolvoTrucks.

New Volvo FM image/pjpeg 806,1 KB
New Volvo FM image/pjpeg 906,7 KB