26/03/2013

Volvo Truck Center wint Federauto Human Resources award 2013

Federauto reikte op 20 maart de Human Resources Award uit aan Volvo Truck Center voor het gevoerde personeelsbeleid waarbij de nadruk ligt op communicatie en het verhogen van de betrokkenheid van het personeel.

Op woensdag 20/3/2013 reikte Federauto voor de zesde maal haar Awards uit in Autoworld. Deze prijs wordt uitgereikt aan een persoon of een organisatie waarvan de initiatieven en de evoluties opvallend waren in 2012.
De Human Resources Award 2013 werd uitgereikt aan Volvo Truck Center voor het gevoerde personeelsbeleid waarbij op pragmatische wijze de betrokkenheid van het personeel werd verhoogd onder meer door middel van sociaal overleg, communicatie en ontwikkelingsgesprekken.

Betrokken medewerkers geven het verschil
Het sleutelwoord voor het gevoerde personeelsbeleid is communicatie om zo tot betrokken medewerkers te komen. Frank Kimpe, algemeen directeur van Volvo Truck Center: "Een medewerker die niet meer zal zeggen: "ik moet", maar "ik wil" zal het verschil maken. Hij is trots op de geleverde prestaties en voert het werk goed en met een positieve instelling uit. Dit leidt tot betere resultaten en tevreden klanten".

Er is geen toverformule, wel werk van elke dag
In 2012 startte Frank Kimpe met "ontwikkelingsgesprekken" voor 63 medewerkers, zowel de bedienden als de mekaniekers van de 3 vestigingen. Dit was een totaal nieuwe manier van werken. Zo creëerde hij o.m. sociaal overleg, transparantie over het loonsysteem en zicht op de evolutie van de lonen en deskundigheidsfasen. "Er is geen toverformule: we moeten dagdagelijks samenwerken met het betrokken personeel om de beste handelspartner voor onze klanten te zijn".

3 vestigingen leren van elkaar
De drie Volvo Truck Centers zijn nog relatief jong, hoewel de garages al veel langer bestaan. De vestiging in Ruisbroek werd een Volvo Truck Center in 2008, in 2010 gevolgd door de vestigingen in Duffel en Kampenhout. Er worden nieuwe Volvo Trucks, tweedehandsvoertuigen en transportoplossingen aangeboden. Men kan er terecht voor alle onderhoud en herstellingen, ook voor Volvo bussen.
Vorig jaar werd er gestart met een rotatie-en flexibiliteitsprogramma voor mekaniekers die bereid zijn in verschillende vestigingen te werken. Ook wordt er meer tussen de verschillende vestigingen overlegd.

Feedback en dialoog
Het actief inzetten van bestaande Volvo instrumenten, zoals de ‘Employee Engagement Index' die de betrokkenheid van de medewerkers meet, de Volvo Group Attitude Survey waarbij het management wordt geëvalueerd en het motiveren van teams om deel te nemen aan de wereldwijde Vista competitie van Volvo techniekers, verhoogt de motivatie. "Communicatie en feedback zijn heel belangrijk. We willen dat mensen zich goed voelen. Dat doen we samen. Deze award is een duidelijke erkenning maar nog meer een aanmoediging om op de ingeslagen weg verder te gaan" aldus Frank Kimpe.

Volvo Truck Center wint Federauto Human Resources award 2013. image/pjpeg 578,2 KB
Volvo Truck Center wint Federauto Human Resources award 2013. image/pjpeg 28,1 KB
Volvo Truck Center wint Federauto Human Resources award 2013. Frank Kimpe (2de van rechts) image/pjpeg 5,5 MB