15/04/2013

De nieuwe Volvo FMX: baanbrekende innovaties voor efficiëntere bouwtruck

Volvo Trucks presenteert de nieuwe Volvo FMX op de Bauma-beurs in München in Duitsland. De nieuwe bouwtruck zit vol innovaties waarvan zowel de transportbedrijven als de chauffeurs zullen profiteren.

"Met de Volvo FMX onderscheidt het bouwsegment zich met een duidelijke identiteit en nu nemen we een grote stap vooruit op de belangrijkste onderdelen: robuustheid, rijeigenschappen en ontwerp. Alles is ontwikkeld met het oog op de chauffeur," zegt Claes Nilsson, President Volvo Trucks.

De chauffeur centraal

De dagelijkse werkomstandigheden voor de chauffeurs van bouwtrucks stonden centraal tijdens het ontwikkelen van de nieuwe Volvo FMX. Het interieur van de cabine is compleet opnieuw ontworpen en een aantal innovaties maken het werk van de chauffeurs gemakkelijker en efficiënter.

"Ons baanbrekende Volvo Dynamic Steering is een fantastische verbetering, vooral voor bouwtrucks. Hierdoor is minder spierkracht nodig zodat chauffeurs minder snel last krijgen van nek-, arm- en rugpijn. Zelfs bij lage snelheden kan een zwaarbeladen truck eenvoudig met één vinger worden bestuurd," aldus Claes Nilsson.

Onder nieuwe voorzieningen is een nieuwe luchtvering aan de achterkant van de truck, die meer comfort oplevert en een grotere bodemvrijheid voor alle terreinen.

Ook biedt Volvo Trucks klanten een trainingspakket dat speciaal is ontwikkeld voor chauffeurs van bouwtrucks.

Verhoogde productiviteit

"De meeste nieuwe voorzieningen zijn ontworpen om de productiviteit en de duurzaamheid van de truck te vergroten, iets wat klanten in dit segment heel belangrijk vinden. De nieuwe luchtvering bijvoorbeeld zorgt voor uitstekende rijeigenschappen en is speciaal ingesteld op bouwtoepassingen, zonder compromissen of aanpassingen voor andere segmenten," legt Claes Nilsson uit.

De nieuwe Volvo FMX-cabine is gemaakt van hoogwaardig staal. Alle componenten van het front zijn opnieuw ontworpen. Ook is een aantal verplaatst waardoor de robuuste Volvo FMX het zware werk op het bouwterrein nog beter aankan.

Beste bouwtruck

"Met onze uitgebreide reeks speciaal aangepaste producten en services, is de nieuwe Volvo FMX ongetwijfeld de beste bouwtruck op de markt," aldus Claes Nilsson.

De productie voor Europese klanten gaat in september 2013 van start. Bekijk de film over de nieuwe bouwtruck op http://www.youtube/.com/user/VolvoTrucks.

>>> Foto's in hoge resolutie

” The new air suspension is tailor-made for construction work. It offers comfort and agility both when the truck is loaded and when it is empty.” image/pjpeg 5,7 MB
”The new Volvo FMX has been developed with the driver in focus. The new design and innovations make the driver’s job easier and more efficient.” image/pjpeg 1,3 MB
”The robustness, handling and design of the new Volvo FMX enhance the truck’s productivity.” image/pjpeg 3,1 MB