15/04/2013

De nieuwe Volvo FMX: superieur weggedrag in alle omstandigheden

De nieuwe Volvo FMX rijdt niet alleen gemakkelijker, een aantal innovaties zorgt ook voor een betere efficiency en betere off-road mogelijkheden. Het rijden met een zwaarbeladen truck gaat haast moeiteloos dankzij een nieuwe technologie: Volvo Dynamic Steering.

"Het gepatenteerde Volvo Dynamic Steering-systeem biedt voordelen voor alle chauffeurs, maar de voordelen zijn het beste te merken bij lage snelheden. Door de moeiteloze besturing wordt het werk van de chauffeur van de bouwtruck een stuk gemakkelijker," zegt Claes Nilsson, President Volvo Trucks.

Een elektronisch aangestuurde elektromotor die aan de stuurinrichting is gekoppeld, is de grote technologische innovatie. De elektromotor, die samenwerkt met de hydraulische stuurbekrachtiging, wordt duizenden keren per seconde aangestuurd door de elektronische regeleenheid. Bekijk de film over Volvo Dynamic Steering op http://www.youtube/.com/VolvoTrucks.

"Bij lage snelheden vervangt de elektromotor de spierkracht van de chauffeur. In plaats daarvan kan de chauffeur ontspannen en moeiteloos sturen," verklaart Gustav Neander, projectmanager voor Volvo Dynamic Steering.

Het dynamische stuursysteem is daarmee de oplossing voor de meest voorkomende beroepsaandoeningen die veelvuldig voorkomen bij chauffeurs op commerciële transporten. Een ander voordeel is dat Volvo Dynamic Steering automatisch naar het midden stuurt, ook bij achteruitrijden.

Nieuwe luchtvering achter

De meeste nieuwe voorzieningen voor het chassis en de aandrijflijn van de nieuwe Volvo FMX verbeteren de productiviteit van de truck.

"Dit heeft de hoogste prioriteit voor onze klanten in het bouwsegment. De nieuwe luchtvering is speciaal ingesteld op bouwtoepassingen, zonder compromissen en aanpassingen voor andere segmenten," legt Peter Frleta, chassisexpert bij Volvo Trucks uit. Hij voegt eraan toe: "De luchtvering achter levert aanzienlijk meer comfort en flexibiliteit ongeacht of de truck nu beladen is of leeg."

Het luchtveringsysteem is voorzien van automatische rijhoogteregeling en met een bodemvrijheid van 300 mm is de truck geschikt voor werkelijk alle terreinen. Luchtvering is beschikbaar voor 4x2-, 6x4- en 8x4-asconfiguraties.

Aangezien de stabilisatorstang in het tandemstel is geplaatst, heeft het voertuig een uitstekende stabiliteit. Tegelijkertijd zijn er geen onbeschermde ophangingsonderdelen achter de laatste as van de truck.

De 8x4-configuratie kan worden gespecificeerd met een tridemstel met een hydraulisch gestuurde naloopas zodat een nauwere draaicirkel kan worden gemaakt en de banden minder snel slijten. De naloopas kan ook omhoog worden gebracht voor meer tractie op de aandrijfas in zware werkomstandigheden.

I-Shift in combinatie met een verbeterde All Wheel Drive

De I-Shift-transmissie is al zeer efficiënt in manoeuvres bij lage snelheden en kan ook worden gecombineerd met een aangedreven vooras.

Het systeem met voorwielaandrijving is verder verfijnd, is beter geschikt voor terreinrijden en levert een groter uithoudingsvermogen. De aangedreven vooras is 100 mm verder naar voren verplaatst naar dezelfde positie als een niet-aangedreven vooras.

Bovendien is de parallelstang naar een meer beschermde plek verplaatst. Door de kortere overbouw aan de voorkant is de oploophoek vergroot.

De aangedreven vooras is leverbaar in de volgende asconfiguraties: in 4x4 en 6x6-trekker en in 4x4, 6x6 en 8x6-bakwagen.

Leverbaar met 11- en 13-liter motoren

De nieuwe Volvo FMX is leverbaar met verschillende 11- en 13-liter motoren voor Euro 6. De D13 levert een vermogen van 420 tot 500 pk, terwijl de D11 voorziet in een bereik van 330 tot 450 pk.

Om te kunnen voldoen aan de Euro 6-vereisten is de motor voorzien van een eenvoudig niet-gekoeld EGR-systeem voor recirculatie van de uitlaatgassen. Hierdoor worden de uitlaatgastemperatuur en de NOX-uitstoot optimaal geschikt gemaakt voor nabehandeling.

Het deeltjesfilter wordt tijdens normale rijomstandigheden automatisch geregenereerd en met de gepatenteerde onderhoudsoplossing van Volvo Trucks besparen klanten tijd en geld.

De productie van de nieuwe Volvo FMX voor Europese klanten gaat in september 2013 van start. Bekijk de film over de nieuwe bouwtruck op http://www.youtube/.com/user/VolvoTrucks.

>>> Foto's in hoge resolutie

“In rough construction environments the new Volvo FMX is easier to drive, and several innovations boost its efficiency and off-road capability.” image/pjpeg 5,3 MB
”The new Volvo FMX where it belongs - in rough construction environments. It looks even better after a hard days work.” image/pjpeg 2 MB
Claes Nilsson image/pjpeg 1,5 MB