14/05/2013

De nieuwe Volvo FE en Volvo FL – bij uitstek geschikt voor stedelijke en regionale distributie

De nieuwe Volvo FE- en Volvo FL-trucks kunnen nu nog gemakkelijker worden ingezet in stedelijke situaties waar wordt gevraagd om snel, flexibel en schoon transport. De nieuwe trucks beschikken over een verbeterde chauffeursomgeving, en de Volvo FL-reeks is uitgebreid met een zeer competitieve 5-liter motor met vier cilinders.

"Chauffeurs moeten tijdens elke dienst vaak in en uit de truck stappen. Daarom hebben we ernaar gestreefd om een comfortabele en prettige chauffeursomgeving te ontwerpen met goed zicht in alle richtingen", aldus Claes Nilsson, President of Volvo Trucks.

De werkomstandigheden van de chauffeur zijn verbeterd dankzij nieuwe, nog duidelijkere instrumenten en nieuwe ergonomische zetels  met een geïntegreerde hoofdsteun en veiligheidsgordel. De zetels werden versterkt om nu reeds te voldoen aan komende strengere wettelijke veiligheidsnormen.

Nieuwe motoren

Rijden wordt nog efficiënter dankzij twee nieuwe, door Volvo ontworpen en geproduceerde motoren van acht en vijf liter:

• De nieuwe 6-cilinder D8-motor heeft een cilinderinhoud van 7,7 liter en is leverbaar in drie verschillende vermogensklassen: 320 pk/1200 Nm, 280 pk/1050 Nm en 250 pk/950 Nm.
  • De Volvo FL is tevens leverbaar met de compacte D5-motor met 4 cilinders. Deze motor heeft een cilinderinhoud van 5,1 liter en is leverbaar met een motorvermogen van 240 pk/900 Nm en 210 pk/800 Nm.

"Omdat ook bij lage toerentallen snel het gewenste koppel kan worden geleverd, zijn beide motoren bij uitstek geschikt voor vlot , comfortabel en veilig rijden in steden en voorsteden. Door deze uitstekende rijeigenschappen kunnen chauffeurs zich houden aan hun krappe planningen en meerdere transportopdrachten", zegt Ruddy Houtmeyers, Strategic Product Manager Medium Duty Vehicles, Volvo Trucks.

"Deze motoren voldoen aan de nieuwe Euro 6-vereisten en hun brandstofverbruik is gelijk aan dat van onze Euro 5-motoren. Om te voldoen aan de Euro 6-vereisten is een technologische oplossing nodig met een combinatie van SCR (Selective Catalytic Reduction), turbo met variabele geometrie, een gekoeld EGR-systeem en een roetfilter", voegt Ruddy Houtmeyers toe.

Speciaal aangepaste geautomatiseerde transmissie

De twee nieuwe motoren worden aangevuld met een uitgebreide reeks transmissies. Als één  van de vele opties is het nu mogelijk om de Volvo FE te voorzien van I-Shift.

"Deze geautomatiseerde transmissie kan worden aangepast met een distributiespecifieke optie", aldus Tobias Bergman, Product Manager Distribution and Refuse Segment, Volvo Trucks.

Volvo heeft uitdrukkelijk gekozen voor veiligheid door meer dan 1 jaar voor de wettelijke verplichting  ESP (Electronic Stability Program)  standaard te installeren  op zowel de Volvo FE als de Volvo FL. Met ESP kan de chauffeur de truck veilig en gecontroleerd op de weg houden in onverwachte moeilijke omstandigheden zoals bij uitwijkmanoeuvers of glad wegdek..

Speciaal ontworpen 12-tonner

Volvo Trucks heeft ook een unieke 12-tons versie van de Volvo FL ontworpen. Met de krachtigste motor in zijn segment (4-cilinder D5 met 240 pk), speciaal geoptimaliseerde I-Sync-transmissie en een gewicht dat 500 kg lager is dan een vergelijkbare truck met een 6-cilinder motor, is dit een zeer competitief model.

"De nieuwe 12-tons truck is een sterke rivaal in het grootste middelzware segment. Deze truck is lichter, lager en scherp geprijsd.. Zowel de productiviteit als de efficiency van de klant nemen tegelijkertijd toe omdat de chauffeur beschikt over betere werkomstandigheden", zegt Tobias Bergman.

"Het truckontwerp is tot in het kleinste detail goed doordacht. Neem bijvoorbeeld de kleinere wielen waardoor de cabine vijf centimeter lager is. Daardoor heeft de chauffeur beter zicht naar alle klanten en wordt in- en uitstappen gemakkelijker", voegt Tobias Bergman toe.

De  ruim bemeten voor- en zijspiegels in combinatie met de mogelijkheid om extra zij-, achter- en portierruiten toe te voegen dragen bij aan een uitstekend zicht naar alle kanten voor de chauffeur.

Nieuw ontwerp

Om de Volvo FE en Volvo FL een duidelijke Volvo-identiteit te bezorgen, is het klassieke Volvo logo  verplaatst naar een nieuwe positie onder de voorruit. Door het donkere gedeelte onder de voorruit maakt de cabine een lagere indruk en krijgt de truck een modern uiterlijk dat helemaal opgaat in de verkeersomgeving.

Het nieuwe koplampontwerp en de opvallende V-vormige dagrijlichten benadrukken  de familiebanden met de andere nieuwe Volvo-truckmodellen. De lampen zijn geïntegreerd in de nieuwe bumper. Deze bestaat uit drie gedeelten met stalen hoekstukken die zorgen voor extra duurzaamheid en goedkopere reparaties bij kleine botsingen en krassen.

De nieuwe Volvo FE en Volvo FL hebben zowel van binnen als van buiten een eersteklas uitstraling als het gaat om transportefficiency.

Design Director Rikard Orell vat de aanpak van het ontwikkelteam kort samen.

"We hebben ons gericht op alle details die al goed waren en hebben deze nog beter gemaakt. Het idee is dat de chauffeur en de truck samen bepalend zijn voor het profiel van een transporteur die transportkwaliteit op het allerhoogste niveau wil bieden."

14 mei 2013

Claes Nilsson, President of Volvo Trucks image/pjpeg 3,7 MB
It is now possible to equip the Volvo FE with I-Shift which helps reduce fuel consumption. image/pjpeg 2,6 MB
Rikard Orell, Design Director, Volvo Trucks image/pjpeg 429,2 KB