3/06/2013

Volvo Trucks presenteert Euro 6 motorengamma

Volvo Trucks heeft nieuwe trucks geïntroduceerd met Euro 6-motoren die uiteenlopen van de kleinste 5-liter motor voor middelzware toepassingen tot de 13-liter variant voor zware trucks. Vanaf het voorjaar van 2014 zullen Volvo-trucks ook leverbaar zijn met een Euro 6-motor van 16 liter en met de I-Torque-aandrijflijn voor de 13-liter motor.

"Een laag brandstofverbruik is uiterst belangrijk voor onze klanten. En de combinatie van technologie en services die wij aanbieden, kan moeilijk worden geëvenaard door onze concurrenten," aldus Astrid Drewsen, Product Manager Drivelines, Volvo Trucks.

Verbeterde nabehandeling van emissies

Voor de  zware motoren, bestaande uit de D11, D13 en binnenkort de D16, heeft Volvo Trucks gekozen voor het beproefde en geteste SCR-emissiesysteem (Selective Catalytic Reduction). SCR heeft bewezen dat het zeer efficiënt is in de nabehandeling van emissies en voldoet bovendien optimaal aan de Euro 6-vereisten. Verder heeft Volvo Trucks de katalytische coating van de SCR-eenheid en het AdBlue-injectiesysteem verbeterd.

Kostenefficiënte technologie

Om te kunnen voldoen aan Euro 6 moet de hitte in het uitlaatsysteem op een min of meer constant hoog niveau worden gehouden. Volvo Trucks heeft daarom de SCR-oplossing gecombineerd met een niet-gekoelde EGR-recirculatie (Exhaust Gas Recirculation) en een dieseldeeltjesfilter (DPF) voor de Euro 6-motoren D11 en D13. De technologische oplossing voor de D5- en D8-motoren is een combinatie van het gekoelde EGR-systeem, het deeltjesfilter en SCR.

"Op basis van onze ervaring met de wereldwijde wetgeving op het gebied van emissies hebben we gekozen voor deze zuinige, kostenefficiënte en minder complexe motortechnologie. We zijn erg tevreden over ons Euro 6-aanbod, met name omdat zorg voor het milieu één van onze kernwaarden is," aldus Astrid Drewsen.

Euro 6-aanbod van Volvo Trucks

• In september 2012 begon Volvo Trucks met de verkoop van de eerste Euro 6-motor, een D13-eenheid met 460 pk
  • In juni 2013 komen de nieuwe D5-, D8- D11- en D13-motoren op de markt.
  • Vanaf het voorjaar van 2014 zullen Volvo-trucks ook leverbaar zijn met een Euro 6-motor van 16 liter en met de I-Torque-aandrijflijn voor de 13-liter motor.

Rechtstreeks link naar de foto's in hoge resolutie: http://images.volvotrucks.com/latelogin.jspx?records=Volvo+Trucks:22153,Volvo+Trucks:21858,Volvo+Trucks:22430,Volvo+Trucks:22429

Astrid Drewsen, Product Manager Drivelines, Volvo Trucks image/pjpeg 3,8 MB
Om te kunnen voldoen aan Euro 6 moet de hitte in het uitlaatsysteem op een min of meer constant hoog niveau worden gehouden. image/pjpeg 443,2 KB
Vanaf het voorjaar van 2014 zullen Volvo-trucks ook leverbaar zijn met een Euro 6-motor van 16 liter en met de I-Torque-aandrijflijn voor de 13-liter motor. image/pjpeg 116,9 KB