7/11/2013

Jarenlang testen voor optimaal transport in stedelijke omgeving

Met de nieuwe Volvo FE en Volvo FL van Volvo Trucks is rijden in stedelijke omgevingen nu gemakkelijker dan ooit. Deze belofte is gerealiseerd dankzij jaren van testen en productontwikkeling. Om efficiency en optimaal chauffeurscomfort te garanderen is alles getest: van trillingen in het stuur en de spiegels tot het geluidsniveau van de motor.

Een van de belangrijkste parameters tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Volvo FE en Volvo FL was het verbeteren van de werkomgeving voor de chauffeur. Zo werd een comfortabele truck gecreëerd die prettig rijdt.

"We willen onze klanten producten van een hoge kwaliteit aanbieden. Het is net zo belangrijk dat de trucks de puur fysieke uitdagingen overwinnen als dat ze voldoen aan de wensen en verwachtingen van klanten", aldus Hayder Wokil, Quality Director bij Volvo Trucks.

Veldtesten bij klanten

Karli Walter, die al veertien jaar rijdt voor het Zwitserse distributiebedrijf Gabriel, heeft de nieuwe Volvo FL zeven maanden lang getest.

"De beste kenmerken van de nieuwe Volvo FL zijn dat je overal kunt komen en dat manoeuvreren heel gemakkelijk gaat. De truck is geweldig als je door nauwe straten moet rijden of als er weinig ruimte is. Dit nieuwe model is krachtiger, heeft meer laadvermogen en is prettig om te rijden", zegt hij.

Van alle testen die Volvo Trucks uitvoert, behoren veldtesten wel tot de belangrijkste. Ze worden gebruikt om te garanderen dat de geavanceerde productontwikkeling voldoet aan de praktijkomstandigheden.

"De feedback van de testchauffeurs is erg waardevol voor ons. Het is een bevestiging van alles wat we doen. Uiteindelijk gaat het maar om één vanzelfsprekende factor: we moeten simpelweg voldoen aan de verwachtingen van onze klanten", zegt Hayder Wokil

Laag geluidsniveau geoptimaliseerd voor rijden in de stad

Een van de belangrijkste factoren voor het chauffeurscomfort is een laag geluidsniveau in de cabine. Daarom wordt elk detail, van trillingen van spiegels, stoelen en stuur tot het geluid van de motor en de ruiten, grondig bestudeerd en geëvalueerd. Dankzij de geheel nieuwe Euro 6-motoren is het motorgeluid dat in de cabine wordt geregistreerd, aanzienlijk lager geworden.

"De nieuwe motoren hebben een lager toerental waardoor ze stiller zijn en beter aangepast voor rijden in de stadsomgeving. Het grootste voordeel van een stillere cabine is dat de chauffeur minder vermoeid raakt. Een alerte chauffeur let beter op en rijdt veiliger", aldus Tobias Bergman, Product Manager voor de FE- en FL-truck bij Volvo Trucks.

Verificatie van de totale levensduur van de truck

Een ander belangrijk onderdeel in de verbetering van de werkomgeving van de chauffeur zijn de comforttesten op oneffen wegdek, met hobbels en kuilen. De trillingen in de trucks worden gemeten en kunnen vervolgens in een laboratorium worden gereproduceerd tot het laagste schudniveau.

Nadat ze grondig zijn getest op de testbank in het laboratorium, hebben de trucks, voorzien van de nieuwe Euro 6-motoren en de automatische I-Shift-transmissie, baan na baan afgelegd op de testbaan van Volvo Trucks. De capaciteit van de transmissie is getest bij het starten op hellingen tot 25%.

"Daarna hebben we de versnelde duurzaamheidstesten gedaan voor het hele voertuig. Dit zijn onze meest uitgebreide testen waarin de totale levensduur van de truck wordt gecontroleerd. In totaal wordt met deze nieuwe modellen 12.000 kilometer gereden op veeleisende testbanen en de openbare weg. Dit komt overeen met 500.000 km, oftewel de levensduur van een truck, onder normale rijomstandigheden", aldus Hayder Wokil.

Feiten over de nieuwe Volvo FE en Volvo FL

De nieuwe Volvo FE en Volvo FL zijn bij uitstek geschikt voor het rijden in een stedelijke omgeving Tot de belangrijkste nieuwe voorzieningen behoren de nieuwe D5- en D8-motoren die voldoen aan Euro 6, en die verbeterde rijeigenschappen en meer productiviteit leveren doordat ze sneller koppel ontwikkelen. De nieuwe Volvo FE is nu ook leverbaar met I-Shift. Dit levert meer gemak op voor de chauffeur, omdat hij in lastige situatie niet handmatig hoeft te schakelen. De nieuwe Volvo FL kan ook worden geleverd met een lagere instap, verbeterd zicht en een eenvoudig laadvoorziening, terwijl het laadvermogen met 500 kg is toegenomen. Beide modellen zijn stiller en voorzien van nieuwe ergonomische, veiliger stoelen, en een verbeterd instrumentenpaneel.

Bekijk de film op Volvo Trucks YouTube (link)

7 november 2013

“The best features in the new Volvo FL are its overall accessibility and its excellent manoeuvrability,” says Karli Walter, who has test-driven the new Volvo FL for seven months. image/pjpeg 277,4 KB
One important part of the development process has involved rigorously testing components that are completely new. These include the new engines and the automatic I-Shift transmission in the new Volvo FE. image/pjpeg 304,6 KB