30/01/2014

Mattheeuws kiest resoluut voor groen en bestelt 25 Methaan-Diesel Volvo trucks

Mattheeuws Eric Transport investeert in een milieuvriendelijke toekomst en bestelt 25 Volvo FM Methaan-Diesel trucks. De trucks worden aangedreven door vloeibaar aardgas (LNG) in combinatie met diesel en stoten tot 15% minder CO2 dan een conventioneel diesel voertuig. De trucks zullen begin 2014 operationeel zijn.

Met de bestelling van 25 Methaan-Diesel trucks schrijft Mattheeuws Eric Transport geschiedenis. Het is de grootste bestelling in 1 keer voor deze milieuvriendelijke trucks in België. Eric Mattheeuws "Met deze bestelling kiezen we doelbewust voor de toekomst. De trucks zijn efficiënt, zuinig en beter voor het milieu".

Positieve praktijktesten
De beslissing om te investeren in de nieuwe milieuvriendelijke techniek waarbij diesel wordt gecombineerd met LNG  is niet over één nacht ijs gegaan.
De kiem werd gelegd tijdens een Volvo Trucks milieu-evenement in mei 2012 in Living Tomorrow. In theorie bleek een voertuig met methaan-diesel technologie economisch haalbaar voor exploitatie in transportbedrijf. . Er werd dan ook besloten om de theorie te toetsen in de praktijk. Na een intense en vruchtbare  samenwerking met de Belgische overheid m.b.t alle officiële toelatingen werd er in het voorjaar 2013 een Methaan-Diesel truck uit Zweden overgebracht om bij Mattheeuws Eric Transport te werken in reële omstandigheden.

Die eerste resultaten waren veelbelovend. Om echter in alle afdelingen bij Mattheeuws te kunnen worden ingezet, besliste men om de test nog concreter te maken: Een Volvo FM Methaan-Diesel truck werd gebouwd  met optimale aandrijflijn en chassis specificaties voor transport bij Mattheeuws. Deze truck reed de hele zomer lang rond en leverde verbluffende resultaten. Eric Mattheeuws:" We hadden uiteraard op goede resultaten gerekend, maar dat de resultaten dermate positief zouden zijn, overtrof onze stoutste verwachtingen. In de praktijk zagen we dat we inderdaad tot 75 % diesel konden vervangen door LNG , wat niet alleen een kostenbesparing met zich meebrengt, maar ook een lagere CO2 uitstoot."

Milieuvriendelijke investering
Op basis van deze positieve resultaten, volgde in het najaar de bestelling van 25 Volvo FM Methaan-Diesel trucks. Alle voertuigen zijn uitgerust met een 13L motor 460 pk, Globetrotter cabine, de geautomatiseerde I-shift versnellingsbak en het fuel economy pakket om extra zuinig te rijden. Sommige trekkers zijn bestemd voor tank-, andere voor kip- of voor bulkvervoer.
De trucks zullen worden ingezet in alle domeinen waar Mattheeuws actief is in zowel binnen-als buitenland.
Ook veiligheid is een belangrijk criterium. Daarom wordt de robuuste Volvo FM uitgerust met actieve veiligheidssystemen als ESP en  Lane Change Support

Eigen LNG tankstation
Romac Fuels NV, de energietak van de familie Mattheeuws zal in samenwerking met Fluxys een LNG tankstation bouwen en commercieel uitbaten. Deze zal geïntegreerd worden in de eigen exploitatie Truckstop Veurne. Hier zullen uiteraard de eigen Methaan-Diesel trucks van gebruik kunnen maken, maar ook andere LNG voertuigen kunnen komen tanken.

Hoog rendement met de dual fuel motor
De nieuwe Volvo FM Methaan-Diesel wordt aangeboden met een 13-liter motor met een vermogen van 460 pk en koppel van 2300 Nm. De motor werkt volgens het dual fuel principe. Deze techniek biedt een hoger rendement vergeleken met mono fuel motoren, die volledig worden aangedreven door  gas en waar de brandstof ontstoken wordt door bougies. Een methaan-diesel truck biedt hetzelfde hoge rendement als een dieselmotor. De brandstofkosten zullen bij een methaan-diesel truck echter aanmerkelijk lager zijn dan bij een truck op diesel. Volvo heeft de dual fuel techniek zover doorontwikkeld dat het brandstofmengsel tot 75% procent uit methaangas kan bestaan. Het overige gedeelte bestaat uit diesel, maar dit kan afhankelijk van de inzet van het voertuig variëren.

De motor is uitgerust met twaalf gasinjectoren en een speciaal geconfigureerde katalysator. Een vacuum geïsoleerde tank zorgt ervoor dat het gas (de temperatuur van het gas is -140 graden Celsius) in vloeibare vorm blijft. Door het gebruik van vloeibaar gas (LNG - liquefied natural gas of LBG - liquefied biogas) kan meer brandstof worden opgeslagen in de tank, dan wanneer gas onder druk (CNG - compressed natural gas) wordt toegepast. Het gebruik en tanken van LNG is even veilig als diesel met als enige verschil dat gezien de temperatuur er handschoenen en veiligheidsbril vereist zijn.

Bedrijfszekerheid
Uit diverse onderzoeken van Volvo Trucks blijkt dat de methaan-diesel technologie aan dezelfde hoge bedrijfszekerheid voldoet dan trucks met een conventionele motor. Rijeigenschappen zijn gelijk aan die van een conventionele dieseltruck. Het rijden op gas gebeurt volledig automatisch zonder tussenkomst van de chauffeur. Als het gas op raakt, schakelt het systeem automatisch over naar diesel. De bestuurder wordt op dat moment geïnformeerd door een controlelampje op het dashboard.

Mattheeuws is al sinds jaren klant bij Volvo Trucks dealer Automobilia. Deze nieuwe aankoop zal de relatie nog versterken.

29/1/2014

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Karen Schulpzand, tel. +32 2 4825354, e-mail karen.schulpzand@volvo.com

Mattheeuws Eric Transport investeert in een milieuvriendelijke toekomst en bestelt 25 Volvo FM Methaan-Diesel trucks. image/pjpeg 2 MB