24/04/2014

Bachelor studenten automechanica volgen training bij Volvo Trucks

Op 3 en 4 april 2014 konden studenten 2de jaar van de hogescholen Thomas More en Vives een uniek 2-daags opleidingstraject bij Volvo Trucks Belgium volgen. Na een boeiende combinatie van theorie en praktijk waren de studenten zeer enthousiast over Volvo Trucks en vrachtwagens in het algemeen.

Voor de 5de keer op rij werden bachelor studenten van het 2de jaar van de hogescholen uitgenodigd om deel te nemen aan de hogeschooldagen. Op deze manier konden de studenten kennis maken met de boeiende wereld van trucks.

Deze 2-daagse introductie kadert in een algemeen scholenbeleid van Volvo Trucks. 7 jaar geleden is men gestart met scholendagen voor leerlingen van het middelbaar onderwijs, met de bedoeling hen enthousiast te maken voor trucks. 5 jaar geleden werd dit programma uitgebreid met een intensieve 2-daagse opleiding voor studenten van Hogescholen.
Beide scholen zijn intussen ook in het bezit van een Volvo Truck en diagnose apparatuur waarmee de studenten ook op school kunnen leren werken.

De eerste dag bestond uit een bezoek van een halve dag aan de fabriek in Gent en een halve dag bij een Volvo Trucks dealer. Het fabrieksbezoek was speciaal aangepast om meer technische informatie te geven aan de studenten. ‘s Middags werd een dealer bezocht. Vives Hogeschool (ex-Katho) bezocht Volvo Trucks dealer Van Renterghem in Pittem, en Thomas More Hogeschool (ex-Lessius) bezocht het Volvo Truck Center in Duffel. Hier konden de studenten kennis maken met alle aspecten van een dealerbedrijf, gaande van het maken van een afspraak voor een onderhoud, het werk in de werkplaats, de processen die hierbij komen kijken en het uiteindelijke afleveren van het voertuig.

Gedurende de tweede dag zagen de studenten een combinatie van theorie en praktijk in de eigen serviceschool van Volvo Trucks nabij Brussel. De dag werd afgesloten met een sessie speeddaten: 5 collega's die een soortgelijke opleiding hebben gevolgd, vertelden over hun eigen werkervaringen en de studenten konden vragen stellen. Zo konden zij op zeer korte tijd kennis maken met zeer diverse carrière mogelijkheden.

Volvo Trucks zal ook volgend jaar weer scholen- en hogeschooldagen organiseren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Karen Schulpzand, tel. +32 2 4825454, e-mail karen.schulpzand@volvo.com

Thomas More image/pjpeg 3,3 MB
Thomas More image/pjpeg 2,9 MB