28/04/2014

Volvo Trucks neemt deel aan ‘WDP energy efficient event'

Op 23 april organiseerde WDP in Wolvertem een workshop over duurzaamheid in transport. Volvo Trucks stelde LNG (vloeibaar aardgas) voor als alternatief voor diesel in zware trucks.

Voor Volvo Trucks is duurzaamheid een topprioriteit. In tegenstelling tot wat dikwijls wordt gedacht, hoeft duurzaam niet noodzakelijk duur te betekenen. Tijdens een interessante workshop georganiseerd door WDP warehouses in Wolvertem op 23 april, het ‘WDP efficient energy event', belichtte Volvo Trucks zijn visie over LNG (vloeibaar aardgas) als brandstof voor zware trucks.

De workshop richtte zich op bedrijfsleiders die zich vragen stellen over hoe zij hun bedrijf op een duurzame manier in de toekomst kunnen ontwikkelen. Bedrijfsleiders die zich vragen stellen zoals: Hoe kunnen maatregelen, die vaak een investering voor mijn bedrijf betekenen, mijn totale kost verlagen en op welke termijn? Stadsdistributie met elektrische voertuigen, kan dat? Hoe zit het met transport over lange afstanden? Wat met het energieverbruik in mijn magazijn? Hoe kan ik mijn kosten beter beheersen en wat zijn slimme investeringen?
Als één van de antwoorden op deze vragen lichtte Volvo Trucks de mogelijkheden toe van zware trucks aangedreven door vloeibaar methaan-diesel (LNG) in combinatie met diesel.

Tot 15% minder CO2 uitstoot
De Volvo FM aangedreven door LNG in combinatie met diesel stoot tot 15% minder CO2 uit dan een conventioneel diesel voertuig.
De motor werkt volgens het dual fuel principe. Deze techniek biedt een hoger rendement vergeleken met mono fuel motoren, die volledig worden aangedreven door  gas en waar de brandstof ontstoken wordt door bougies. Een methaan-diesel truck biedt hetzelfde hoge rendement als een dieselmotor. De brandstofkosten zullen bij een methaan-diesel truck echter aanmerkelijk lager zijn dan bij een truck op diesel. Volvo heeft de dual fuel techniek zover doorontwikkeld dat het brandstofmengsel tot 75% procent uit methaangas kan bestaan. Het overige gedeelte bestaat uit diesel, maar dit kan afhankelijk van de inzet van het voertuig variëren.

"Wij zien een groot potentieel voor zware trucks aangedreven door vloeibaar aardgas", zegt Philippe Jacquemyns, Product Manager bij Volvo Trucks Belgium. "De brandstofefficiëntie en de autonomie van 1000 km zijn indrukwekkend, wat de exploitatiekosten van de transportondernemer aanzienlijk verlaagt. Dit is een win-win situatie voor zowel milieu als bedrijf."

Naast Volvo Trucks die het gebruik van LNG als brandstof voor zware trucks behandelde, legde organisator WDP uit hoe energiebesparende maatregelen in een magazijn goed kunnen zijn zowel voor het milieu als voor de financiële kant, D'Ieteren legde de focus op stadsdistributie , Veko bekeek diverse belichtingsscenario's en Electrabel legde uit hoe de energiekosten te verlagen met energie-efficiënte maatregelen.

28/4/2014

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Karen Schulpzand, tel. +32 2 4825454, e-mail karen.schulpzand@volvo.com

Volvo - LNG image/pjpeg 2 MB