29/04/2013

Volvo´s elektrische hybride even betrouwbaar als een dieseltruck

Sinds de introductie van de Volvo FE Hybrid zijn ongeveer 50 trucks geleverd aan klanten in heel Europa. Hun reacties waren uiterst positief. De truck is zowel zuinig als betrouwbaar.

Christina Eriksson, bedrijfsmanager voor alternatieve aandrijvingen, kreeg alleen maar enthousiaste reacties bij haar bezoeken aan klanten.

"Het was geweldig! Onze hybridetechnologie deed precies wat we hadden gehoopt, zowel wat betreft verminderde kooldioxide-uitstoot als betrouwbaarheid. Voorafgaand aan de introductie hebben we twee deskundigen op het gebied van hybridetechnologie opgeleid. Zij staan klaar om klanten te helpen die problemen ondervinden met hun nieuwe trucks. Maar het feit is dat ze bijzonder weinig te doen hebben. Ze hebben hun tijd voornamelijk besteed aan het trainen van chauffeurs en monteurs."

Ongeveer de helft van de door Volvo verkochte hybridetrucks wordt toegepast voor distributietaken en de andere helft voor het ophalen van vuilnis. Voor deze twee taken biedt de technologie de grootste brandstofbesparingen: tussen 15 en 20 procent, afhankelijk van het chassis en de rijcycli. Voor vuilniswagens met een oplaadbare, elektrische vuilnispers kan het brandstofverbruik zelfs met 30 procent worden verlaagd.

Een van de klanten, het recyclingbedrijf Roteb in Rotterdam, kocht twee Volvo FE Hybrids om te kunnen voldoen aan het eigen milieubeleid en dat van de stad. De nieuwe trucks vormen een investering voor de toekomst.

"Volvo's hybridetrucks functioneren precies zoals onze vuilniswagens op diesel, maar verbruiken ongeveer 30 procent minder brandstof en zijn veel stiller dan de diesels. We overwegen zeker om nog meer hybrides te kopen als de prijs en de politieke besluitvorming dat mogelijk maken," zegt Rotebs verkoopmanager René Herlaar.

Door de chauffeurs wordt de aanschaf van de hybride vuilniswagens zeer gewaardeerd, omdat dit vooral resulteerde in een verbeterde werkomgeving.

"Dit zijn betrouwbare wagens met goed zicht en uitstekende rijeigenschappen. Bovendien zijn ze erg stil. We kregen op onze rondes veel complimenten en omhoog gestoken duimen, mensen waarderen het heel erg dat zo´n grote truck zo stil en schoon kan zijn," zegt Ton van der Horst, een van Roteb's vuilniswagenchauffeurs.

De hybridetechnologie is voor Volvo een investering op de lange termijn en de voorliggende uitdaging is om de kosten te verlagen en de verkoopvolumes te verhogen, zodat de productie rendabeler wordt en kan worden uitgebreid.

"Momenteel voeren de kosten van de hybridetechnologie de prijs op, zodat het voor klanten moeilijk wordt om er op korte termijn financieel voordeel uit te halen. Maar daarentegen wordt er zeer zeker goodwill gekweekt. Wanneer een bedrijf een hybridetruck koopt, geeft het aan dat het milieu een hoge prioriteit heeft en dat kan allerlei voordelen opleveren. Het is de bedoeling dat we over enkele jaren een commercieel levensvatbaar kostenniveau bereiken, zodat de klant meteen vanaf het begin goede winstgevendheid kan boeken," zegt Christina Eriksson.

Lars Mårtensson, Environmental Director bij Volvo Trucks, geeft aan dat de komende EU-wetgeving de hybrides ondersteunt, omdat het dan mogelijk wordt om ook het brandstofverbruik en de CO2-emissies van zware trucks te meten en vergelijken.

"Dat zal de interesse in echt zuinige trucks flink vergroten. De huidige elektrische hybrides zijn veruit het beste en meest betrouwbare alternatief," zegt hij.

Technische gegevens Volvo FE Hybrid

• Aangedreven door een 7-liter dieselmotor die 300 of 340 pk levert en een koppel van respectievelijk 1160 of 1300 Nm, en die samenwerkt met een elektromotor van 120 kilowatt.
  • De elektromotor wordt van stroom voorzien door de nieuwste generatie lithium-ion-accu's.
  • De truck is bedoeld voor toepassingen tot 26 ton.
  • De wagen is leverbaar in alle Scandinavische landen, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Spanje, Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk en de Benelux. De truck wordt uitgebracht op nog meer markten zodra het Volvo-servicepersoneel hun training heeft voltooid.

Directe link naar film op YouTube: http://youtu.be/ORyWxV8652s

Illustratie motor image/pjpeg 59,5 KB